Med noen årtusen på nakken

Foto: Rolf M. Aagaard
Foto: Rolf M. Aagaard

Bok: Bian Shen
Forfatter: Torbjørn Øverland Amundsen
Forlag: Gyldendal
År: 2013
Første setning: Jeg våkner av den stramme lukten, husker hva den er.

Hammocken svinger sakte frem og tilbake. Sola varmer i nakken. Det lukter sommer og godt leste boksider. Jeg er 12-13 år, og leser en sciene fiction-bok på engelsk. Jeg husker ikke om det var den første eller den andre eller den tiende. Men jeg husker at vi valgte den, faren min og jeg. Hver gang jeg trengte noe nytt å lese sto vi lenge foran bokhyllene hjemme og vurderte. Meter på meter med tykke bøker, som alle inneholdt reiser til universets avkroker, ble gått igjennom. Rangert. Til slutt ble alle lest. Denne gangen ble det «The City and the Stars,» av Arthur Charles Clarke.

«The City and the Stars» er boken «Bian Shen» minner meg om. Alvin minner om Arthur. Begge har de hatt lange liv. Begge er de barn.

«Bian Shen» minner meg på hvorfor jeg er science fiction-fan.

«Bian Shen» har elementer av både science fiction og fantasy fra mitt ståsted,» sier Torbjørn. Det har jo alltid vært historier som går litt på tvers av de mer tradisjonelle grensene. «Bian Shen» kunne vært skrevet som klassisk fantasy eller science fiction, men det viktigste for min del var og blir det menneskelige aspektet. Men jeg vil si at i bok 1 så er det mest science fiction-elementer.»

«Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg valgte denne sjangeren,» fortsetter han. «Jeg hadde mange idéer da selve konseptet kom til meg, men så er det som alltid slik at historier lever litt av seg selv. Jeg er jo alt-lesende selv, så jeg er av den oppfatning at fantasy og science fiction kan gi nøyaktig det samme til leserne. En fantastisk kombinasjon av verdener som kan være både fascinerende og umulige, samtidig som at tankene til karakterene er gjenkjennbare for oss selv.»

I «Bian Shen» våkner Arthur på sin fjortende fødselsdag. Det har han aldri gjort før. Ikke på syv tusen år. Han skulle ha blitt gjenfødt i en ny kropp. Det er 421 barn som ham i verden. Og Arthur finner, ved hjelp av det matematiske geniet Nathaniel og den mystiske skikkelsen Vokteren, etter hvert ut at det er en av dem som vil dø. Men hvordan dør du når du har evig liv?

«Jeg vil vel si at bokens antagonist, Paolo, gjør mest inntrykk på meg,» sier Torbjørn. «Det å måtte forestille meg alt han bærer på er ganske tungt. Jeg måtte noen ganger revidere hvor ille jeg skulle gjøre det, pakke det grusomme inn i et språk som til en viss grad skjulte det. Samtidig så ville det være et slags svik av verdenshistorien å skjønnmale det for mye. Spesielt siden barn alltid er fullstendig uskyldige og forsvarsløse. Det har de alltid vært og det vil de alltid være.»

Omslag - Bian Shen«Bian Shen» er en kompleks bok, elegant sydd sammen. Den føyer seg inn i rekken Gyldendals «Fab Four» ga ut i 2013. Torbjørn har i kompaniskap med Tonje Tornes, Siri Pettersen og Tone Amhjell gitt norsk fantastisk litteratur et løft og skapt leseglede både blant barn og voksne. De er Bing & Bringsværds arvtakere. Norge har nå en generasjon som skriver sine egne eventyr, og som tar opp temaer som er viktige for dem.

«Det underliggende temaet for «Bian Shen» er hvordan og hvorfor vi er som vi er,» sier Torbjørn. «Hvordan vi formes av våre minner, som ikke nødvendigvis er det samme som det som faktisk skjedde. Ut fra det følger det hvordan vi takler motgang, hvordan vi tar valg, hva vi forventer av oss selv. På en måte kan det vel sies at det viktigste for meg er å få fram det grå. Verden er ikke sorthvitt, på godt og vondt.»

I sin skildring av menneskene i boka baserer Torbjørn seg på at utfordringene ved å være menneske alltid har vært de samme. Det er det som gjør gamle verk gjenkjennelige. Utfordringene og strukturen.

«Å skrive var som å bygge et hus, der gulv, vegger og tak lever sitt eget liv,» sier Torbjørn. «Du har absolutt en idé om hvordan huset skal se ut til slutt, men i mellomtiden dukker det opp både rom du ikke så for deg og dører som ikke leder noesteds. I verste fall kan du plutselig få en helt ny etasje, eventuelt så må du kutte en etasje, men det er jo det morsomme ved å være forfatter. Man får være den aller første til å lese en historie. Men «Bian Shen» som et prosjekt er stort, fryktelig stort. Det er en trilogi, men det er også mye mer.»

Obs! Spoilerfare:

«Biblioteket i boken har historier som jeg på et tidspunkt ønsker å jobbe med,» sier han, «altså hsitorier som vant sted i vår historie. Når man har anledningen til å plassere karakterene sine hvor som helst, når som helst, så må man nesten bruke den anledningen. Så «Bian Shen» som univers gir en tilnærmet uendelig frihet, både framover og bakover i tid. Jeg bruker en slags database for å holde orden på det vikigste.»

Sluttkapitlene til oppfølgeren skrives akkurat nå. Det er ikke lenge til den kommer i butikkene. Torbjørn er litt forsinket, men det kan skyldes det faktum at det blir en noe lengre bok, med mer spenning, action og ikke minst: Flere svar.

Obs! Spoilerfare II:

«Boken vil forsette et lite år etter at den første sluttet,» smiler Torbjørn. «Arthur og Raven holder til i Paris og sammen med Nettverket jobber de med å stoppe Paolos planer. Paolo selv har av ukjente grunner ikke blitt gjenfødt. Etter at Nathaniel døde, så har lillesøsteren Emma endelig funnet ut av gåten han etterlot og har dratt til Paris for å finne Biblioteket.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *